با وظایف یک مشاور املاک آشنا شویم

amlakfardis

آیا شما با وظایف مشاور املاک آشنا هستید؟ می دانید در واقع آن ها چه وظایفی را بر عهده دارند؟ اگر شما هم از جمله افرادی هستید که با وظایف این شغل آشنایی ندارید و یا فکر می کنید که وجود این مشاوران در هنگام انجام‌ معاملات از اهمیت چندانی برخودار نیست می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید هرچه بهتر با این مسئله آشنایی پیدا کنید و ان را درک کنید.

بیشتر مردم فکر می کنند که نقش مشاور املاک برای انجام هر گونه معامله قابل حذف است و آن ها در هنگام‌ معامله کار خاصی را انجام نمی دهند و در واقع هزینه ای که به مشاور املاک پرداخته می شود یک هزینه اضافی است .

این افراد تصور می کنند که بدون دخالت و یا حظور مشاور املاک می توانند بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی ملک خود را به فروش برسانند ولی این تصور نادرست است .

گاهی ممکن است که بدون مشاور معامله درست و بدون مشکل انجام شود ولی اگر یک درصد مشکلی ایجاد شد شما از چه کسی  که در این زمینه تخصص دارد و در هنگام‌ معامله حظور داشته است مشاوره دریافت می کنید.

مشاور املاک نیز مانند دیگر شغل هایی که در دنیا وجود دار دارای وظایفی است که جامعه آشنایی کمتری با این مقوله دارد.

دانستن شرح درستی از وظایف مشاور املاک سبب می شود که بتوان نگاه درست تری به این شغل داشته باشیم تا هنگام انجام یک معامله در دام افراد سود جو قرار نگیریم.

علاوه بر این مسئله اگر شما جز افرادی هستید که قصد تاسیس یک مشاور املاک را دارید باید نسبت به وظایفتان آگاهی کامل کسب نمایید.

معرفی مشاور املاک:

قبل از پرداخت به موضوع وظایف مشاور املاک بهتر است ابتدا تعریفی از مشاور املاک داشته باشیم و سپس وارد حیطه وظیفه مشاور املاک بشویم.

یک مشاور و یا کار گزار املاک و مستغلات شخصی است که نماینده فروشندگان و یا خریداران املاک و یا مستغلات ان ها می باشد.

اگر چه ممکن است یک کار گزار به شکل مستقل هم کار کند ولی مشاوران معمولا تحت پوشش یک کار گزار مجاز به عنوان نماینده مشتریان کار می کنند.

بررسی کنید:

همچین مشاورین از طرف دولت مجوز دارند که در خصوص قرارداد های فروش مذاکره نمایند و اسناد لازم برای انعقاد تراکنش های ملکی را مدیریت کنند.

از این رو معمولا به خریداران و فروشندگان پیشنهاد می شود که با یک مشاور املاک برای انجام کار معاملات ملکی خود صحبت کنند و راهنمایی دریافت نمایند.

 انواع مشاوران املاک:

  • مشاوران فروشنده

این مشاوران به افرادی که قصد اجاره و یا فروش ملک خود را دارند کمک می کنند و برای فروش و یا اجاره ملک آن ها بازاریابی انجام می دهند.

  •  مشاوران خریدار

این مشاوران به افرادی که قصد خرید ملکی را دارند کمک می کنند تا ملک مورد نظر خود را پیدا کنند.

  • مشاوران دو طرفه

این مشاوران به دو طرف معامله یعنی فروشنده و خریدار مشاوره می دهند.

مشاوران وظیفه دارند که با صداقت به دو طرف معامله مشاوره بدهند و آن ها را درست راهنمایی کنند.

مسئولیت های سخت تری برای مشاوران دو طرفه وجود دارد و می توان گفت این دسته از مشاوران وظایف سخت تری نسبت به مشاوران دسته های دیگر دارند.

  • کار گزار معاملات

این دسته از مشاوران نماینده خریدار و فروشنده می باشند و وظیفه دارند به دو طرفه معامله بدون در نظر گرفتن منافع یکی از طرفین اقدام به مشاوره نمایند.

وظایف مشاور املاک:

در موارد بالا وظایف هر یک از مشاوران املاک را بیان نموده ایم ولی در ادامه به بیان وظایف کلی مشاوران املاک می پردازیم تا اگر قصد دارید برای خرید ، فروش و یا اجاره به مشاور املاک مراجعه نمایید با وظایف ان ها آشنایی داشته باشید.

رعایت اخلاق:

شاید بتوان گفت که یکی از وظایف مهم مشاور املاک‌ رعایت اخلاق و امانت داری می باشد .

مشاورین املاک باید صداقت، امانت داری، عدالت را رعایت نمایند و باید بی طرفی عدالت را در مورد دو طرف معامله رعایت کند ‌تا معامله به سود دو طرفین تمام شود.

همچنین مشاور املاک باید اخلاق را رعایت نماید و از تحریک دو طرفین معامله و ایجاد اختلاف در بین آن ها خود داری نماید.

احراز هویت و سمت طرفین معامله:

یکی دیگر از وظایف مشاور املاک احراز هویت طرفین می باشد ، احراز هویت یعنی بررسی مدارک شناسایی طرفین معامله و اطمینان از صحت طرفین است.

گاهی ممکن است افراد سود جویی در بازار مشاهده شوند که قصد دارند از این طریق اقدام به کلاه برداری نمایند ، از این رو لازم است که مشاورین املا برای جلوگیری از این مشکل وظیفه خود را که بررسی هویت طرفین می باشد را به درستی انجام بدهند.

همچنین مشاورین نیز باید بررسی کنند که طرفین معامله ، ممنوع المعامله نباشند.

مدارک لازم جهت احراز هویت کارت ملی و شناسنامه اشخاص می باشد ولی اشخاص می توانند برای ایجاد اطمینان بیشتر مدارک بیشتری را از طرفین درخواست کنند.

یکی دیگر از وظایف مشاور املاک بررسی اهلیت بودن طرفین برای انجام معامله می باشد تا مشخص شود شخص از نظر عقلی، سنی و..‌ توانایی انجام معامله را داشته باشند.

بررسی بیشتر: خرید آپارتمان در فردیس کرج

در برخی موارد ممکن است افراد سن مناسب برای انجام‌ معاملات ملکی را نداشته باشند از این رو باید با قیم خود به دفاتر مشاور املاک مراجعه کنند.

به همین سبب مشاورین املاک باید قیم نامه ارائه شده را مورد بررسی قرار بدهند .

همچنین در موارد دیگر نیز برخی افراد از طرفین معامله ( ممکن  است شخص بیمار باشد )وکیل انجام معاملات ملکی آن ها می شوند از این رو مشاورین املاک می بایست مدارک فرد و همچین وکالت نامه وی را مورد بررسی قرار بدهند .

علاوه بر این اگر سواد کافی را ندارید لازم است اشخاص با یک شخص مورد اعتماد که دارای سواد است به دفاتر مراجعه نمایند تا بتواند از مقررات و مفاد و شرایط قرارداد اگاه شود.

بعد از احراز هویت و بررسی موارد گفته شده نوبت به تنظیم قرار می رسد که باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی افراد دریافت و بار دیگر بررسی شود .

 بررسی ملک‌ و شرایط آن:

یکی دیگر از وظایف  مشاور املاک بررسی سند ملکی می باشد که شخص به عنوان مالک آن را به دفاتر املاکی رجوع داده است.

مشاورین املاک توجه داشته باشند که در هنگام بررسی ملک‌ باید موارد زیر به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در اختیار خریدار قرار بدهند.

این موارد عبارت اند از :

• بررسی سند ملک

بررسی سند رسمی که مالکیت دارد و همچنین بررسی کنند که سند صحیح و بدون هیچ‌ گونه  قلم خوردگی باشد .

در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوکی ، توضیحات سند باید به صورت کامل و با دقت مورد بررسی قرار بگیرد، توجه کنید که بخش توضیحات سند دارای مهر و امضا باشد.

• بررسی موقعیت سند

مشاور املاک باید موقعیت جغرافیایی ملک را مورد بررسی قرار بدهد تا با سند مالکیت انطباق  داشته باشد .

همچنین باید بررسی شود که ملک مورد نظر در طرح های اموزشی و یا فضای سبز و… قرار نداشته باشد.

• بررسی پایان کار

مشاورین املاک‌ وظیفه دارند که پایان کار یک ساختمان را مورد بررسی قرار بدهند که در چه سالی صادر شده است و آیا ‌مطابق پرئانه احداث است یا خیر.

دقت کنید که اگر ملک بدون پایان‌ کار می باشد و خریدار با علم بر این که این ساختمان پایان کار ندارد و آگاهی از این موضوع حاضر به معامله شده است، باید این موضوع در قرار داد قید شود.

• بررسی هویت فرد با اطلاعات درج شده در داخل سند.

مشاورین املاک باید اطلاعاتی شخص مورد نظر را از طریق کارت ملی و شناسنامه وی مورد بررسی قرار بدهند تا متوجه شوند اطلاعات درج شده در سند و ارائه شده توسط شخص مورد نظر یکی باشد.

• بررسی آزاد بودن سند

مشاور املاک‌ باید توجه داشته باشد که اگر سند ملک‌ مورد نظر به عنوان ضمانت در بانک و یا دادگاه قرار گرفته باشد نمی توان بر روی آن معامله ای انجام شود.

• بررسی تخلیه و یا تصرف ملک

مشاورین مسکن باید دقت داشته باشند که ملک‌ را مورد بررسی قرار بدهند تا متوجه شوند ملک تخلیه و یا در تصرف می باشد.

اگر ملک در تصرف فروشنده یا شخص سوم است و اگر در تصرف شخص سومی است باید مشخص شود که شخص سوم، مستاجر و یا سرایدار و … است و همچنین زمان تخلیه نیز باید در قرارداد و از طرف مشاور مشخص شود.

• بررسی ملک در اجاره

اگر ملک در اجاره می باشد مشاور باید اصل اجاره نامه را از فروشنده دریافت نماید و بررسی کند که تاریخ انقضای اجاره نامه در چه تاریخی می باشد و اگر مستاجر مبلغی را تحت عنوان رهن در اختیار صاحب خانه قرار داده است این میزان‌ پول چقدر می باشد.

• بررسی خط تلفن

مشاور بررسی کند که آیا ملک مورد نظر دارای خط تلفن می باشد یا خیر ، در صورت داشتن، قبض تلفن دریافت و مو د بررسی قرار بگیرد.

• بررسی انشعاب اب و گاز

مشاور باید دقت کند که ملک مورد نظر بابت انشعاب اب ، گاز و فاضلاب بدهی نداشته باشد.

تعیین و کنترل جلسه ملاقات:

یکی دیگر از وظایف مشاور املاک تعیین و بررسی زمان ملاقات طرفین معامله می باشد .

در واقع مشاور املاک وظیفه دارد زمان مشخصی را معین نموده و با دو طرف معامله هماهنگ کند و در زمان تعیین شده شرایطی را دفتر خود ایجاد نماید تا در صورت توافقات طرفین نسبت به تنظیم مبایعه نامه اقدام نماید.

دقت داشته باشید که مشاور املاک موظف است در هنگام ملاقات طرفین و گفت و گو ان ها ، در این گفت و گو شرکت نماید و کنترل شرایط را در دست داشته باشد تا بتواند از بروز بحث و جدل و یا حرف های متفرقه جلوگیری نماید.

حال که به صورت کلی با وظایف مشاور املاک آشنا شده اید قصد داریم به صورت خلاصه و جمع بندی شده وظایف مشاور املاک را بیان نماییم.

وظایف مشاور املاک به صورت خلاصه به شرح زیر می باشد:

  • تهیه یک فهرست مناسب از املاک برای ارائه به خریدار مستاجر
  • بررسی ملک های دیگر برای ارائه مشاوره بهتر
  •  مشاوره به صاحب ملک
  •  ایجاد شرایط لازم برای انجام قرار داد
  • برقراری جلسه قرارداد
  •  انجام بازبینی قیمت های نهایی املاک
  • تهیه عکس های مناسب برای اگهی و تبلیغات ملک های مورد نظر
  • مورد بررسی قرار دادن جزئیات یک ملک
  • مورد بررسی قرار دادن ملک و ارائه راه حل های مناسب برای فروش بهتر ملک

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه